Autor: Jerzy Kowalski

W jednym z ostatnich wpisów na blogu, poruszyłem problem błędnego rozumienia pojęcia „Marketing Szeptany

 

Pisałem wówczas o powszechności zjawiska błędnego rozumienia pojęcia Marketing Szeptany, przyczynach takiego stanu rzeczy, a także starałem się w miarę przystępny sposób wytłumaczyć wam, czym tak naprawdę jest marketing szeptany.

W powyższym wpisie informowałem również o tym, iż jedną z usług jakie świadczą różne agencje interaktywne (w tym także nasza!) pod szyldem „szeptanki”, jest szeroko pojęty Amplifying. Pojęcie to jest jednak chyba równie często używane w sposób niewłaściwy, co termin marketing szeptany. Warto więc w tym kontekście zadać sobie pytanie:

 

Czym jest Amplifying internetowy?

Najprościej rzecz ujmując, Amplifying Internetowy jest narzędziem do moderowania oraz wzmacniania obecności marki w sieci. Działania tego typu, są szczególnie skuteczne przy zwiększania świadomości, oraz komunikowania benefitów marki. Odpowiednio przeprowadzona kampania tego typu, może jednak przynieść także, niemal natychmiastowe efekty sprzedażowe.

Amplifying opiera się na bezpośredniej interakcji z konsumentami, m.in. poprzez fora internetowe, grupy dyskusyjne, serwisy społecznościowe, portale i vortale, platformy video a także serwisy konsumenckie i opiniotwórcze. Wysoka skuteczność tego typu działań wynika właśnie z faktu, iż są one prowadzone bezpośrednio w miejscach, w których konsumenci dyskutują, oraz wymieniają się opiniami na temat danych produktów oraz usług. Tyle w kwestii definicji Amplifyingu, zapewne interesuje was także:

 

Jak Amplifying wygląda w praktyce?

Najczęściej są to subtelnie prowadzone działania promocyjne, których celem jest dotarcie z informacją o marce do określonej grupy docelowej. Informacje nie są jednak podawane wprost, a osoba prowadząca kampanię (tzw. lider opinii), uzyskuje założony cel poprzez umiejętne „kierowanie” dyskusją. O osiągniętym celu możemy mówić np. w przypadku gdy neutralny (realny) użytkownik forum, biorący udział w dyskusji, sam zaproponuje rozwiązanie problemu, w postaci promowanego produktu (usługi, marki, itd.) lub poprosi lidera opinii, o podanie takiego rozwiązania.

Dobrze przeprowadzona kampania tego typu, nigdy nie powinna przybierać formy fałszywego opiniowania (tzw, fake review), czy podszywania się pod zadowolonego użytkownika produktu. Prowadzący kampanię ma natomiast za zadanie „prowokowanie” realnych użytkowników, aby w określony sposób wypowiedzieli się o marce (produkcie), lub podawania rzetelnych informacji w odpowiedzi na pytania innych.

 

Przykład Amplifyingu

Przykładem takich działań, może być jedna z przeprowadzonych przez nas kampanii. Działania prowadzone były na jednym z największych polskich for biznesowych, a ich celem było zwiększanie świadomości dla usługi „Marketing Szeptany”, oraz kreowanie wizerunku Internet-Image jako eksperta w tej dziedzinie.

W zainicjowanym temacie, odpowiadaliśmy na pytania realnych użytkowników forum oraz korygowaliśmy mijające się z prawdą wypowiedzi. Pytania dotyczyły przeważnie samej usługi, jej potencjału, możliwości przeprowadzenia działań tego typu dla konkretnych branż. W sposób kontekstowy kierowaliśmy użytkowników na naszą stronę WWW lub blog, jako do źródła dodatkowej wiedzy w tym zakresie.

Amplifying na forum internetowym

W temacie zostało dodane 79 odpowiedzi, z czego ok 20 było naszego autorstwa.

Jakie były rezultaty takich działań?

– Wątek wyświetlony został 1 3059 razy, a bez wątpienia w większości nie były to osoby przypadkowe, a realnie zainteresowani tematem przedsiębiorcy.

– Ze względu na wysokie nasycenie postów słowami kluczowymi, przez długi czas indeksował się w TOP10 na istotne słowa kluczowe.

– Od utworzenia wątku, z opublikowanych w nim linków było ponad 400 wejść na naszą stronę WWW. Ciężko szacować jaki procent ruchu „google / organic” i „(direct) / (none)” stanowiły wejścia dzięki informacjom opublikowanym w temacie, ale bez wątpienia było to kolejne kilka setek odwiedzin.

– Otrzymaliśmy kilkadziesiąt zapytań ofertowych, których autorzy pisali wprost, iż dowiedzieli się o nas za pośrednictwem wątku. Ciężko realnie określić ile było to realnie zapytań.

Warto przypomnieć, że powyższe statystyki dotyczą tylko jednego wątku na forum. Na potrzeby kampanii prowadzonych dla naszych klientów, inicjujemy od 10 do 15 tematów tego typu – a w związku z tym efekty, są proporcjonalnie większe. Dla niektórych prowadzonych przez nas kampanii, ROI w postaci efektów sprzedażowych, sięga nawet 800%! W mojej ocenie możemy więc mówić o bardzo wysokiej skuteczności  takich działań.

Skuteczność Amplifyingu zależy oczywiście od wielu czynników, wśród których najbardziej istotnym jest wysoka jakość promowanego produktu, oraz rzetelność w przeprowadzeniu kampanii. Aby osiągnąć wysokie efekty, niezbędne jest spełnienie kilku warunków:

  • Odpowiedzialny za kampanię lider opinii, musi posiadać specjalistyczną wiedzę o promowanym produkcie,
  • posiadać szerokie rozeznanie w branży,
  • wysoką umiejętność komunikowania pożądanego przekazu za pośrednictwem słowa pisanego.

Jeśli, któryś z tych aspektów zostanie zaniedbany, zamiast skutecznych wpisów promocyjnych, możemy otrzymać niepożądany spam, o którym napiszę więcej w kolejnym wpisie.