Autor: Jerzy Kowalski

W Internet-Image zajmujemy się usuwaniem negatywnych treści.

 

Negatywna opinia – skuteczny sposób na zaszkodzenie konkurencji? 

 

Zdecydowana większość ze zgłaszające się do nas o pomoc firm (oraz osób prywatnych), padła ofiarą nieuczciwej konkurencji lub byłych oraz obecnych pracowników (sic!), którzy publikowali w sieci negatywne opinie na ich temat. Tego typu pomawiające treści, nie miały zazwyczaj nic wspólnego z rzetelnym przedstawieniem faktów, a ich jedynym celem było zaszkodzenie wizerunkowi danej firmy.

Tego typu nierzetelne opinie, w sposób naturalny pozycjonowały się wysoko w Google i w konsekwencji skutecznie odstraszały potencjalnych klientów lub kontrahentów. Oczywiście najwięcej traciła na tym pomawiana firma (więcej pisałem o tym we wpisie „Negatywna opinia w Internecie? Strzeż się!„), ale tacą także osoby, które po zapoznaniu się z szkalującymi opiniami (nie mając możliwości osobistego zweryfikowania negatywów), rezygnowały z zakupu dobrego produktu, lub współpracy z rzetelną firmą.

Czy zatem warto w ten sposób oczerniać nielubianą firmę? Odpowiedz jest prosta – zdecydowanie nie warto. Większość ze wskazanych nam przez Zleceniodawców negatywnych wpisów była przez nas usuwana, a w kilku przypadkach gdy Klient decydował się na skierowanie sprawy na wokandę, sprawa skończyła się wysokimi odszkodowaniami.

 

Nie wszystkie negatywne opinie to pomówienia

 

Zdaję sobie jednak sprawę, iż negatywne opinie nie zawsze są nieprawdziwe. Opisanie działań nieuczciwej firmy w Internecie, jest w wielu przypadkach ostatnią, desperacką próbą wyegzekwowania należnej zapłaty, czy też ostrzeżenia internautów przed potencjalnym oszustwem.

A jednak pokrzywdzona osoba, która w „niewłaściwy” sposób opublikuje w Internecie rzetelnie napisaną negatywną opinię, pomimo szczytnych zamiarów także narażona jest na poważne konsekwencję prawne. W najlepszym wypadku negatywna opinia może zostać uznana za mało wiarygodną i usunięta na wniosek opisywanej firmy. Tak czy inaczej, publikacja negatywnej opinii nie przyniesie pożądanego skutku, a w najgorszym wypadku może przysporzyć problemów jej autorowi.

negatywna opinia w internecie

Chcesz napisać i opublikować negatywną opinię w Internecie? Skoro już musisz to zrób to tak jak należy!

Jak pisać i publikować negatywne opinie w Internecie? 

 

Poniżej kilka praktycznych wskazówek, jak w sposób skuteczny oraz zgodny z prawem pisać i publikować negatywne opinie w sieci:

 1. Pisz prawdę

Opinia powinna zawierać wyłącznie prawdziwe informacje o opisywanych produktach i usługach, oraz nie powinna wprowadzać internautów celowo w błąd! Pisząc recenzję, opinię lub sprawozdanie ze współpracy z firmą, podawaj wyłącznie (najlepiej udokumentowane) fakty. Opinia uzupełniona o twoje dane, daty dokonania zakupu, terminy realizacji czy numery transakcji, będzie zdecydowanie bardziej rzetelna i wiarygodna. Staraj się także unikać opisywania domysłów, bo te nie zawsze muszą być zgodne z rzeczywistością.

2.  Nie daj się ponieść emocjom

Nawet jeśli uważasz, że zostałeś w oczywisty sposób oszukany i masz do kogoś uzasadniony żal, to poprzez opinię nie próbuj wyładowywać swoich frustracji. Staraj się więc nie używać określeń, które mogą zostać uznane za obraźliwe czy niestosowne. Pamiętaj, że publikowanie negatywnej opinii w Internecie nie jest sprzeczne z prawem tak długo, dopóki autor nie dopuści się pomówienia, zniesławienia czy czynu nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo, opinia zwierająca treści powszechnie uznawane za obraźliwe, prawdopodobnie szybko zostanie skasowana przez administrację forum lub portalu, na którym zostanie umieszczona.

3. Nie generalizuj

Pisząc negatywną opinię nie uogólniaj swoich sądów. Twoje negatywne odczucia odnośnie współpracy z firmą (lub użytkowania produktu), mogą być odosobnione i wynikać z szeregu okoliczności, na które opisywana przez ciebie firma mogła nie mieć wpływu.  Dlatego jeśli już zdecydujesz się umieścić negatywną opinię w Internecie, napisz ją w pierwszej osobie, opisz wyłącznie swój konkretny przypadek i nie wyciągaj pochopnych wniosków. Staraj się także unikać formułowania ocen wprost – lepiej opisz sprawę w taki sposób, aby czytelnik sam mógł wyciągnąć wnioski i dokonać oceny.

4. Podpisz się 

Jeśli tylko jest to możliwe, pod opinią podpisz się swoimi  prawdziwymi danymi. Podając swoje imię i nazwisko zwiększysz wiarygodność samej opinii, oraz dasz sprzedawcy możliwość zweryfikowania zawartych we wpisie faktów, dzięki czemu unikniesz posądzenia o pomówienie, lub czyn nieuczciwej konkurencji. Dodatkowo jeśli podasz swoje dane kontaktowe (np. adres email), sprzedawca / firma, może skontaktować się z tobą w celu wyjaśnienia sprawy lub nawet próbować zadość uczynić za twoje niezadowolenie (co wcale nie jest takim ewenementem!).

 

Zanim opublikujesz negatywną opinię

 

Pamiętaj, zanim zdecydujesz się na opublikowanie negatywnej opinii w Internecie, zrób wszystko aby najpierw wyjaśnić sprawę, oraz spróbuj załatwić ją w sposób ugodowy.

Opinię napisz dopiero gdy w sposób ostateczny utwierdzisz się w swoich negatywnych odczuciach, ale zanim opublikujesz ją w Internecie, wyślij ją do działu obsługi klienta firmy, której opinia ma dotyczyć – często to wystarczy aby załatwić sprawę.

Podstawy prawne zawartych w artykule informacji:

– przepisy Kodeksu Karnego (Art. 212 KK oraz Art.216 KK),

– przepisy Kodeksu Cywilnego (Art. 23 KC i Art. 24 KC),

– ustawa o Nieuczciwej Konkurencji (Art.11, Art.14, Art.15, Art.16).