Czym jest Marketing Szeptany?

Działania promocyjno-wizerunkowo-informacyjne, kierowane na fora internetowe, grupy dyskusyjne, oraz media społecznościowe, potocznie określane są mianem Marketingu Szeptanego, Amplifyingu, lub Buzz Marketingu.

Powszechnie uważa się, że głównym celem działań promocyjnych na forach internetowych, na grupach dyskusyjnych, oraz w social mediach, jest kreowanie pozytywnego wizerunku marki, poprzez pozytywne opiniowanie firmy, wybranego produktu, lub usługi. Prawdziwy Marketing Szeptany (ang. Buzz Marketing lub Amplifying) ma jednak zdecydowanie szersze spektrum możliwych zastosowań w promocji marki oraz kreowaniu pozytywnego wizerunku w Internecie. Poprzez odpowiednio zaplanowaną kampanię Marketingu Szeptanego można pozyskiwać uwagę konsumentów z konkretnej grupy docelowej, eksponując informacje na temat marki, takie jak oferty, promocje, benefity, atuty, oraz przewagi nad konkurencyjnymi firmami z branży. Równie skutecznie można realizować cele wizerunkowe: przeciwdziałać szkalującym, nieprawdziwym opiniom, np. poprzez równoważenie ich negatywnego wpływu wpisami realnych, zadowolonych klientów. Marketing szeptany może także wspierać oficjalną komunikację marki (tzw. e-rzecznik marki), oraz wzmacniać działania SEO (tzw. Marketing Szeptany dla SEO) mające na celu wypozycjonowanie strony WWW, bloga, lub sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania Google.

Co można osiągnąć przez Marketing Szeptany?

Dobrze przemyślana, skrupulatnie zaplanowana i w odpowiedni sposób wdrożona kampania z zakresu Marketingu Szeptanego, będzie nie tylko cechować się wyjątkowo wysokim potencjałem sprzedażowym, ale także stosunkowo krótkim okresem zwrotu z poniesionych inwestycji (ROI). Pozytywne efekty działań promocyjno-informacyjnych prowadzonych na forach internetowych, grupach dyskusyjnych oraz w mediach społecznościowych, pojawiają się zazwyczaj niemal natychmiast po wdrożeniu kampanii. Co więcej, ze względu na wysokie indeksowanie wątków promocyjnych w wynikach wyszukiwania Google na istotne dla wizerunku marki słowa kluczowe (“nazwa marki / produktu”, “nazwa marki / produktu + fraza opinie”, “nazwa marki / produktu + forum”), efekty działań szeptanych, utrzymują się przeważnie jeszcze przez wiele miesięcy po zakończeniu kampanii buzz marketingowej.

Dlaczego Marketing Szeptany jest tak skuteczny?

Wysoka skuteczność Marketingu Szeptanego prowadzonego za pośrednictwem for internetowych, grup dyskusyjnych oraz w mediach społecznościowych, ma bezpośredni związek z psychologią zachowań konsumenckich. Konkretnie ze sposobem, w jaki ludzie podejmują decyzje zakupowe na podstawie odnajdywanych w sieci informacji – opinii, komentarzy oraz wpisów. Jak pokazują statystyki:

  • 92% konsumentów deklaruje, że przed podjęciem decyzji zakupowej sprawdza opinie o danym produkcie w Internecie.
  • 71% internautów twierdzi, że chętniej nabywa przedmioty i usługi, o których pozytywnie wypowiadają się inni konsumenci w sieci.
  • 40% internautów uważa, iż informacje znalezione przez nich w Internecie, były decydującym czynnikiem wpływającym na zakup.
  • 55% konsumentów gotowych jest płacić wyższe ceny, za produkty i usługi firm, o których pozytywnie wypowiadają się inni klienci w sieci.
Warto więc zadbać o to, aby Twoi potencjalni klienci docierali wyłącznie do wiarygodnych, wolnych od hejtu wpisów. 

Jak działa Marketing Szeptany?

Poniższa grafika w sposób uproszczony prezentuje, w jak może być rozpowszechniany przekaz, kreowany za pośrednictwem kampanii Marketingu Szeptanego na forach, grupach dyskusyjnych oraz w social mediach:

1) Specjaliści od wizerunku w Internecie z Internet-Image przygotowują koncepcję kampanii na podstawie otrzymanych od Ciebie informacji. Następnie, za pośrednictwem tzw. „liderów opinii” przekazujemy ww. informacje za pośrednictwem tematycznych for internetowych, grup dyskusyjnych, lub social mediów, wprost do użytkowników z grup docelowej.

2) Ze względu na nasycenie treści istotnymi słowami kluczowymi przekazane przez nas informacje pozycjonują się wysoko w wynikach wyszukiwania Google na frazy związane z nazwą twojej. Wysoko wypozycjonowane treści docierają do kolejnych użytkowników za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej lub wewnętrznych wyszukiwań w na platformach społecznościowych (np. Facebook).

3) Użytkownicy docierający do wartościowego przekazu “szeptanego” za pośrednictwem wyników wyszukiwania oraz mediów społecznościowych, będą rozpowszechniają przekaz poprzez rekomendacje werbalne, a także prywatne wpisy na blogach oraz w social mediach. Do przekazu docierają kolejne osoby, a im jest ich więcej, tym bardziej utrwala się on w świadomości potencjalnych odbiorców. 

Marketing Szeptany – podstawowe korzyści ze współpracy z nami:

  • Zaplecze użytkowników – nasze działania wspiera prawie 5000 „liderów opinii” na prawie 600 największych forach internetowych, grupach dyskusyjnych oraz w polarnych portalach społecznościowych (Facebook, Twitter, etc.).  
  • Wieloletnie doświadczenie – zdobyte przez naszych specjalistów od wizerunku w Internecie, pozwoli nam uniknąć często popełnianych przez amatorów błędów, których konsekwencją może być nawet pogorszenie wizerunku marki w Internecie.
  • Selekcja miejsc docelowych – do kampanii szeptanej wybierzemy tylko wartościowe fora internetowe oraz aktywne grupy dyskusyjne, wyselekcjonowane ze względu na specyfikę produktu, grupę docelową, oraz preferowaną formę przekazu.
  • Przygotowanie merytoryczne – koncepcja kampanii zostanie przygotowana przez doświadczonego copywritera na podstawie rzetelnych informacji otrzymanych podczas briefingu.
  • Wartościowe przekierowania z for internetowych oraz portali społecznościowych, zwiększą ruch na twojej stronie WWW, oraz – w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłyną na pozycje w indeksie wyszukiwarek internetowych (SEO).
  • Aktywny monitoring – wpisy, posty oraz komentarze, będą śledzone przez cały okres trwania kampanii, tak abyśmy mogli szybko reagować w przypadku dodatkowych zapytań, wątpliwości lub hejtu.
  • Interakcja z użytkownikami – rzetelnie odpowiemy na ewentualne pytania, zadane przez postronnych internautów w prowadzonych przez nas dyskusjach na forach, grupach dyskusyjnych lub social mediach.
  • Comiesięczne szczegółowe raporty – nasze sprawozdania zawierać będą informacje m.in. o miejscach opublikowania wpisów, oraz cel umieszczenia treści informacyjnej w danym miejscu.

Marketing Szeptany – co jeszcze powinieneś wiedzieć:

  • W przypadku działań marketingowych prowadzonych za pośrednictwem for internetowych, grup dyskusyjnych oraz social mediów, możemy mówić o skróceniu procesu sprzedażowego. Działania z zakresu Marketingu Szeptanego prowadzone są bowiem bezpośrednio w miejscach, w których konsumenci poszukują informacjami na temat specyfiki danych produktów oraz usług. Pożądana informacja dostarczana jest więc bezpośrednio do osób zainteresowanych produktem, usługą lub marką, co z kolei przekłada się na zwiększoną skuteczność komunikatu informacyjnego
  • Treści informacyjne dostarczane do osób z grup docelowych za pośrednictwem for internetowych, grup dyskusyjnych oraz mediów społecznościowych cechują się wysoką wiarygodnością, gdyż przekazywane są przez tzw. „liderów opinii” – czyli osoby rozpoznawalne w danej grupie, posiadające wysoką kulturę wypowiedzi oraz dogłębną wiedzę w danym temacie. 
  • Ze względu na wysoki Trust Rate Google domen, na których prowadzone są działania z zakresu marketingu szeptanego, publikowane przez nas treści będą wkrótce po publikacji wysoko indeksowane przez wyszukiwarki internetowe na istotne dla potencjalnego klienta frazy. W związku z tym umiejętnie zaplanowana, a następnie prowadzona kampania marketingu szeptanego, przekłada się na znaczny wzrost potencjału SEO strony WWW linkowanej przy okazji prowadzenia kampanii.
 

Więcej informacji na temat Marketingu Szeptanego, ciekawe przykłady jego zastosowania (case study) znajdziesz na naszym blogu firmowym pod tagiem #marketing_szeptany.