Autor: Jerzy Kowalski
SEM

Część pierwsza artykułu

Część druga artykułu

Alternatywą dla pozycjonowania jest reklama w wyszukiwarkach, czyli Search Engine Marketing – SEM.

 

Prym wiedzie tu Google ze swoją platformą reklamową  AdWords. Reklama taka, po wpisaniu w wyszukiwarkę określonej frazy, wyświetli się jako „link sponsorowany”, ponad oraz po prawej stronie wyników wyszukiwania (rycina 2.lokalizacja linków sponsorowanych Google). Jedną z głównych zalet tej formy promocji jest to, iż  płacisz jedynie za „kliknięcia” w reklamę nie za jej wyświetlanie – czyli tylko wtedy, gdy internauta „kliknie” w link i wejdzie bezpośrednio na Twoją stronę. Reklama w wyszukiwarkach pozwala firmom na dotarcie do dokładnie określonej grupy klientów z danego obszaru geograficznego: województwa, miasta – możemy skonfigurować kampanię tak, aby reklamy wyświetlały się w określonym regionie, a nawet o określonej porze. Możemy także ustawić wedle uznania dzienny budżet kampanii, stawkę za pojedyncze „kliknięcie” w reklamę, słowa kluczowe dla których reklama będzie wyświetlana oraz wiele innych rzeczy. Jednym zdaniem –  linki sponsorowane oferują wysoką kustomizację kampanii. Podobnie jak pozycjonowanie, przy odpowiedniej optymalizacji kampanii, linki sponsorowane charakteryzują się wysoką skutecznością – korzystając z nich, możemy być pewni polepszenia dotychczasowych wyników sprzedaży.  Linki sponsorowane mają także swoje wady; wysokie stawki za pojedyncze „kliknięcie” przy bardzo konkurencyjnych frazach, podobnie także jak w przypadku pozycjonowania linki sponsorowane nie są wydatkiem jednorazowym – po „wyklikaniu” salda , trzeba je uzupełnić.

Nasuwa się więc pytanie:

„(…) Jak mogę skutecznie reklamować swoją firmę , bez inwestowania sporych kwot? (…)”

Jeśli  nie chcesz co miesiąc inwestować kolejnych kwot w reklamę, alternatywą będzie promocja na forach – potocznie zwana „marketingiem szeptanym”.

Jak pokazują badania 52% Internautów twierdzi, że szuka informacji o produkcie na forach internetowych, przed jego zakupem. Będąc aktywnym użytkownikiem „branżowych” for internetowych, możesz dotrzeć do ogromnej ilości osób szukających informacji na temat produktów lub usług, które oferujesz. Już samo korzystanie z loginu z nazwą lub adresem twojego sklepu zwraca uwagę potencjalnych klientów. Oficjalne działania na forach – udzielanie szczerych porad, udział w dyskusjach, występowanie jako ekspert w danej dziedzinie, budują zaufanie i pozytywny wizerunek Twojego sklepu. Działania na forach mają wiele zalet, a najważniejszą z nich z puntu widzenia oszczędnego przedsiębiorcy jest to, iż są całkowicie darmowe. Jak w przypadku innych metod i ta ma jednak swoje minusy. Nie wszystkie fora zezwalają na taką działalność, często zabrania się firmą wypowiedzi, a ich posty są kasowane jako spam. Działania na forach wymagają także sporego zaangażowania , na bieżąco śledzenia wątków i dyskusji co jest dosyć czasochłonne. Niewłaściwie prowadzona promocja na forach – podszywanie się pod klientów i bezrefleksyjne chwalenie swoich produktów, może zostać zdemaskowane i przynieść efekt odwrotny od zamierzonego – utratę reputacji i zaufania, które później jest bardzo ciężkie do odbudowania. Działania na forach można oczywiście zlecić agencji, która zajmie się tym fachowo, jednak znika tu argument braku kosztów takich działań.

Już wkrótce czwarta – ostatnia część artykułu!