Autor: Jerzy Kowalski

Negatywne opinie, komentarze, czy inne pomawiające treści, publikowane na forach internetowych, w mediach społecznościowych, oraz opiniotwórczych portalach internetowych, stały się plagą polskiego Internetu.

 

Jako firma zajmująca się Ochroną Wizerunku w Internecie, otrzymujemy często desperackie prośby o pomoc w usuwaniu negatywnych opinii, komentarzy i innych treści z Internetu (<- kliknij aby dowiedzieć się więcej o usłudze). Tego typu zapytania, zdarzają się nam ostatnimi czasy z coraz większą częstotliwością, i dlatego właśnie postanowiłem napisać kilka słów na naszym blogu, na temat problemu z negatywnymi opiniami w Polskim Internecie. Przy okazji spróbuję także uzmysłowić naszym czytelnikom, jak ważny jest monitoring internetu , dzięki któremu możemy szybko i skutecznie przeciwdziałać rozpowszechnianiu się negatywnego wizerunku w Internecie.

 

Problem z negatywnymi opiniami w Internecie

W mojej opinii, problem z negatywnymi treściami, publikowanymi przez tzw. „hejterów” w Internecie, wynika bezpośrednio z braku jednoznacznych regulacji prawnych, w zakresie usuwania negatywnych opinii, komentarzy i innych tego typu pomawiających wpisów z internetu. Brak należytych regulacji w tym zakresie, przekłada się bezpośrednio na opieszałość, oraz brak należytych reakcji na wezwania do usunięcia treści, jakie zdesperowani właściciele pomawianych firm, kierują do administracji for oraz „opiniotwórczych” portali internetowych. Ciche przyzwolenie osób zarządzających tego typu stronami www, na obsmarowywanie za ich pośrednictwem firm, instytucji (oraz osób prywatnych!), prowokuje z kolei kolejnych hejterów, i tak nakręca się cała ta „internetowa spirala nienawiści”.

 

Także masz problem z negatywnymi opiniami, komentarzami, lub innymi tego typu pomawiającymi treściami opublikowanymi w Internecie? Skontaktuj się z nami już teraz, a my w ciągu 24 godzin, zaproponujemy skuteczne rozwiązanie Twojego problemu wizerunkowego.

 

Negatywna opinia w Internecie

Warto zacząć od tego, że dobry wizerunek firma buduje latami, a pojedynczy negatywny wpis, opinia, czy komentarz, może ją zniszczyć zaledwie w kilka sekund. Każdy kto chce zaszkodzić reputacji danej firmy, podejmując minimalny wysiłek, może po wielokroć dodawać negatywne treści na forum internetowym czy też portalu z opiniami, i niestety w zdecydowanej większości przypadków nikt tych negatywnych opinii w żaden sposób nie weryfikuje pod kątem faktów. Dlatego niejednokrotnie zdarza się, że publikowane w internecie informacje, przedstawiają całkiem dobre firmy, wyłącznie w negatywnym świetle, drobne wpadki pracodawców lub obsługi klienta są znacznie wyolbrzymione, a przypisywane firmie zarzuty są stronnicze lub nawet zwyczajnie wymyślone.

negatywne opinie w sieci

Wiele z publikowanych w Internecie negatywnych opinii, komentarzy, czy innych treści to zwykłe pomówienia konkurencji, lub też złośliwość byłych (lub obecnych!) pracowników.

Ze statystyk prowadzonych przez naszą firmę wynika, iż ponad połowa publikowanych w siec negatywnych opinii to pomówienia konkurencji, lub też złośliwość byłych (lub obecnych!) pracowników danej firmy. W takich przypadkach negatywna opinia jest często orężem obusiecznym – gdy pomawiana osoba zorientuje się kto stoi za umieszczeniem negatywnego wpisu (a internet wbrew pozorom, nie jest anonimowy!), często rewanżuje się także publikując negatywne opinie. Tworzy się więc zamknięte koło wzajemnych nieprawdziwych oskarżeń, wyrażanych w coraz to bardziej dosadnych wpisach, które to w konsekwencji wyniszcza obie firmy, i niejednokrotnie prowadzi strony konfliktu na drogę postępowania sądowego. O ile bowiem dodanie negatywnego wpisu nie stanowi problemu, o tyle już jego usunięcie (nawet przez samego autora) może stanowić nie lada problem. Warto więc zastanowić się przed opublikowaniem złośliwej negatywnej opinii dotyczącej konkurencji, ponieważ tylko kwestią czasu jest aby negatywne skutki tego wpisu dosięgły także jego autora.

 

Siła negatywnych opinii w Internecie

Duża część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia jakie niosą negatywne opinie, komentarze, i inne tego typu pomawiające treści publikowane w Internecie, dla wizerunku firmy, a w konsekwencji dla jej funkcjonowania oraz dochodów. Negatywny wpis opublikowany na dużym portalu horyzontalnym, na blogu, w social mediach, lub forum internetowym, z czasem pozycjonuje się w sposób samoistny, i zacznie wyświetlać w wynikach wyszukiwania Google (być może nawet powyżej linku kierującego do strony firmowej!). W konsekwencje negatywnego wizerunku w TOP10 Google, firma może stracić wielu potencjalnych klientów oraz kontrahentów, co z czasem doprowadzi ją do skraju bankructwa!

Według ankiety przeprowadzonej przez ChannelAdvisor:

  • 92% konsumentów czyta opinie w Internecie,
  • 75% Internautów ufa informacjom znalezionym w Internecie,
  • 40% z nich twierdzi, iż opinie znalezione w Internecie były decydującym czynnikiem wpływającym na zakup.

 

Powyższe dane mówią więc same za siebie – przedsiębiorca nie może lekceważyć negatywnych opinii, komentarzy i innych ponawiających treści, publikowanych na temat jego firmy w Internecie, i winnien czym prędzej takie wpisy neutralizować: usuwać, lub depozycjonować.

 

Dlaczego tak trudno pozbyć się negatywnych opinii z Internetu?

Tak jak już wspominałem, administratorzy portali udostępniających opinie, są pod względem ich usuwania często opieszałe. Osoby odpowiedzialne za content na stronie, niechętnie godzą się na usunięcie negatywnych wpisów, ponieważ ich portale zostały stworzone właśnie w celu, zamieszczania tego typu (przeważnie negatywnych) treści. Gdyby więc administratorzy usuwali każdy negatywną opinię, komentarzy czy inną pomawiający wpis na życzenie, to cała koncepcja istnienia portali „opiniotwórczych” nie miała by przecież sensu. Dlatego admini negatywnych opinii usuwać nie chcą, i zazwyczaj w maksymalny sposób próbują to utrudniać osobie zgłaszającej wątpliwości do do danego wpisu, lub po prostu nie zwracają uwagi na prośby/wezwania do usunięcia treści. Niektóre portale zarabiają wręcz na negatywnych wpisach, zdarzają się więc propozycje iż pomawiany przedsiębiorca w odpowiedzi na swoje zgłoszenie, otrzymuje ofertę usunięcia negatywnego wpisu/opinii, w zamian za wysoką gratyfikacje pieniężną, lub też stało „abonament” ochronny.

Z doświadczenia dodam, że większość for internetowych, grup dyskusyjnych czy portali opiniotwórczych, nie udostępnia kontaktowego numeru telefonu, a jeśli nawet podaje takowy, to przeważnie i tak nikt telefonu nie odbiera. Pozostaje nam więc korespondencja mailowa lub listowna, i czekanie na odpowiedź administratora witryny, który zazwyczaj nie kwapi się do udzielenia odpowiedzi w sprawie negatywnej opinii. Zdarza się jednak, iż w przypadku niektórych portali opiniotwórczych, nie ma nawet możliwości kontaktu w formie mailowej, czy jakiejkolwiek innej (portal zarejestrowany jest pod fikcyjnym adresem, gdzieś poza granicami UE). Pozostaje nam wówczas zgłoszenie sprawy do prokuratury, z nadzieją, iż śledczym uda się ustalić dane administratora witryny – co niestety nieczęsto się zdarza.

Także masz problem z negatywnymi opiniami, komentarzami, lub innymi tego typu pomawiającymi treściami opublikowanymi w Internecie? Skontaktuj się z nami już teraz, a my w ciągu 24 godzin, zaproponujemy skuteczne rozwiązanie Twojego problemu wizerunkowego.

 

Co zrobić aby usunąć negatywny wpis z internetu?

Teoretycznie aby usunąć negatywny wpis, opinię, czy komentarz, należy skontaktować się z administracją witryny, na której pomawiająca wpisy zostały opublikowane. Procedury określone przez Ustawodawcę wymagają, aby zgłoszenia dokonać w formie wiarygodnej wiadomości. Najlepiej więc uzasadniając prośbę o usunięcie negatywnej treści, powołać się na obowiązujące przepisy prawa, lub na niezgodność z regulaminem danego serwisu. Dla uwiarygodnienia wezwanie, dobrze jest także wyjaśnić szczegółowo okoliczności, towarzyszące opublikowaniu danego negatywnego wpisu.

Usuwanie negatywnych treści, może wydawać się więc stosunkowo proste, niestety takie nie jest… W praktyce usuwanie pomawiających opinii, komentarzy, czy innych treści, jest często proces długotrwałym i niezbyt nieprzyjemnym dla zgłaszającego. Przyczyny takiego stanu rzeczy, starałem się wyjaśnić powyżej w akapicie zatytułowanym „Dlaczego tak trudno pozbyć się negatywnych opinii z Internetu?”. Aby więc osiągnąć zamierzony cel, i usunąć pomawiającą opinię, należy uzbroić się w duże zasoby cierpliwości.

 

Co jeszcze mogę zrobić aby usunąć negatywny wpis z internetu?

Możliwość zgłoszenie negatywnej treści do administracji serwisu, nie wyczerpuje oczywiście możliwości pomawianego podmiotu. Można także skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, ale ze względu na wspominaną już przeze mnie, niedoskonałość prawa w tym zakresie, a także opieszałość polskich sądów, należy się spodziewać długiego (nawet wieloletniego) procesu sądowego, który nie zawsze przyniesie oczekiwany rezultat. W czasie, w którym sprawa będzie „zalegała” w sądzie, ze względu na widoczność pomawianych opinii w wynikach wyszukiwania, firma może ponieść poważne, często nieodwracalne już straty wizerunkowe, które mogą czasem decydować wręcz o „być albo nie być” oczernionej firmy na rynku.

Sprawę usunięcia negatywnych wpisów można także zlecić firmom zajmującym się wizerunkiem w Internecie (takim jak nasza 😉 ), które dzięki doświadczeniu oraz odpowiedniemu zapleczu kadrowo-informatyczno-prawnemu, szybko i skutecznie uporają się z kryzysem wizerunkowym.

Jeśli więc Twoja firma ucierpiała na skutek negatywnej opinii, komentarza, czy innej tego typu oczerniającej treści – skontaktuj się z nami, a my szybko pomożemy uporać się z problemem wizerunkowym.