Pozytywny wizerunek w TOP10 wyników wyszukiwania Google na istotne dla spostrzegania firmy słowa kluczowe – czyli tzw. SeoPR, jest obecnie jednym z kluczowych elementów decydujących o sukcesie firmy.

Większość ekspertów w dziedzinie marketingu online, zapytana o najskuteczniejsze metody promocji firmy w Internecie, zapewne opowie nam o konieczności posiadania wartościowej pod względem treści oraz użyteczności strony WWW, zadbania o wysokie pozycje w wyszukiwarce internetowej na istotne dla firmy frazy (SEO), a także zasugeruje jak najszerszą obecność marki w Social Mediach (czyli portalach typu: Facebook, Twitter, Pinterest, etc.). Odpowiednio zaplanowane, a potem skutecznie wdrożone działania tego typu, bez wątpienia przyniosą spodziewany skutek – firmie regularnie będzie przybywać nowych Klientów, a co za tym idzie osiągać pożądane i stale rosnące zyski finansowe. Wystarczy jednak chwila nieuwagi, aby dobra passa została zatrzymana.

Dlaczego wizerunek w wyszukiwarce internetowej Google jest kluczowy dla postrzegania firmy?

Czasami wystarczy jedna wysoko wypozycjonowana w Google negatywna opinia, szkalująca wypowiedź na portalu społecznościowym, lub nieprzychylny wpis na blogu, aby zaprzepaścić skutki wieloletnich i kosztownych działań marketingowych / PR. Badania nad zachowaniami konsumenckimi w Internecie pokazują, iż nawet 90% konsumentów sprawdza opinie w sieci, przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej. Co więcej, nimal 40% z ankietowanych cytowanego badania twierdziło, iż informacje znalezione w Internecie były decydującym czynnikiem wpływającym na zakup produktu lub usługi. Zdecydowana większość osób poszukujących opinii o firmie lub marce, aby upewnić się że wybrała właściwie, wpisze po prostu w wyszukiwarce internetowej nazwę Twojej firmy z dodaną frazą „opinie” (lub rzadziej z „forum”). Lista wyników wyświetlonych w ten sposób w TOP10 Google, będzie w takim przypadku stanowić ostateczną przesłankę w procesie decyzyjnym osoby potencjalnie zainteresowanej współpracą. Treści widoczne w wynikach wyszukiwania, mogą być więc decydujące jeśli chodzi o zakup, lub też odstąpienie od zakupu produktu lub usługi, dlatego warto zadbać o to aby nie odstraszyły one potencjalnego klienta.

IKONOGRAFIKA SEO PR 01

Konsument w Internecie: czyli dlaczego warto zadbać o pozytywny  SEO PR w wyszukiwarce internetowej

SEO PR w praktyce – czyli jak dbać o pozytywny wizerunek w wyszukiwarce internetowej Google

Zarządzanie wizerunkiem w wynikach wyszukiwania nie jest sprawą prostą, możemy jednak próbować chronić wizerunek firmy w Google przez takie działania jak:

I. Monitoring wizerunku

Stały i aktywny monitoring sieci, umożliwi bieżące identyfikowanie treści potencjalnie zagrażających wizerunkowi Twojej firmy. W przypadku szybkiego zidentyfikowania pomawiającej treści, będziemy mogli podjąć działania, które zapobiegną dalszemu rozpowszechnianiu negatywnej informacji – m.in. poprzez zgłoszenie wpisu do administratorów stron WWW w celu ich zablokowania, lub też oficjalne ustosunkowanie się do negatywnej opinii. Jeśli uda się pomyślnie „zneutralizować” negatywny wpis, zanim zostanie on zaindeksowany w TOP10 wyników wyszukiwania Google, unikniemy poważnych problemów wizerunkowych, związanych z ekspozycją treści szerszemu gronu odbiorców, poszukujących informacji na temat firmy w wyszukiwarce internetowej.

II. SEO Wizerunkowe

Działania z zakresu SEO Wizerunkowego zapewnią skuteczną ochronę wizerunku, ale przede wszystkim także umożliwią zarządzanie reputacją Twojej firmy w wynikach wyszukiwania Google. SEO Wizerunkowe to pewny sposób na kontrolę wyników wyszukiwania dla słów kluczowych związanych z: nazwą firmy, opiniami na temat firmy, czy warunkami pracy w firmie. Głównym celem tego typu działań, jest umieszczeniu w TOP10 Google w pełni kontrolowanych treści wizerunkowych, takich jak m.in.: merytoryczne opinie, pozytywne wątki na forach internetowych, artykuły PR na blogach lub flogach, oraz profile na popularnych portalach społecznościowych. Utworzone na potrzeby kampanii treści muszą zostać zoptymalizowane pod kątem SEO, a następnie wypozycjonowane tak aby wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na frazy, bezpośrednio związane z wizerunkiem oraz reputacją firmy. SEO Wizerunkowe może być więc niezwykle skutecznym narzędziem SEO PR do kreowania pożądanego wizerunku w wynikach wyszukiwania – w przypadku pomyślnego „ustawienia” kontrolowanych stron WWW do TOP10 Google, potencjalny Klient będzie docierał wyłącznie do pożądanych z punku widzenia marki pozytywnych treści.

III. Usuwanie negatywnych treści

Usuwanie negatywnych treści „u źródła” tj. bezpośrednio ze strony WWW, na której zostały one pierwotnie opublikowane, to najskuteczniejszy sposób na pozbycie się ich z wyników wyszukiwania. Skasowanie negatywnego wpisu ze strony WWW sprawi, że w ciągu kilku (kilkunastu) dni przestanie się ona w indeksować w Google. Należy mieć jednak na uwadze, iż powyższe rozwiązanie sprawdzi się w jedynie w przypadku, gdy mamy realne podstawy prawne aby domagać się usunięcia niepożądanych negatywnych treści. Interwencja prawna u administratora strony WWW, ma bowiem sens wyłącznie w przypadku, gdy negatywne wpisy mają charakter pomówienia, lub też zostały umieszczone wyłącznie w celu oczernienia firmy. Administrator serwisu może odmówić także usunięcia wskazanych treści, jeśli przekazane wezwanie do usunięcia nie spełni wymogów formalnych, lub też oceni przekazaną informację jako „niewiarygodną”. W takim przypadku usunięcie negatywnej treści będzie możliwe wyłącznie po podjęciu „działań niestandardowych” lub przedstawieniu prawomocnego wyroku Sądu w danej sprawie.

IV. Depozycjonowanie stron WWW

Aby pozbyć się negatywnej treści z wyników wyszukiwania, możemy także próbować obniżać pozycję niepożądanej strony WWW, na której taka treść została pierwotnie opublikowana. Depozycjonowanie najprościej wyjaśnić jako swoistą odwrotność pozycjonowania – aby „wyrzucić” nieporządną stronę WWW z wyników wyszukiwania, pozycjoner będzie wpływał pozytywnie na pozostałe wyniki wyszukiwania, próbując podwyższyć ich pozycję względem depozycjonowanej strony. Pozycjoner może także spróbować wpływać negatywnie na pozycję depozycjonowanej strony, stosując różne techniki, które nie zawsze są etyczne i zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, np. poprzez tzw. „negatywne linkowanie”. Tego typu działania mogą być jednak wyjątkowo czasochłonne, a co za tym idzie wymagające wysokich nakładów finansowych. Warto także zwrócić uwagę na fakt, iż depozycjonowanie nie zawsze jest ostateczne – w przypadku zmian w algorytmach wyszukiwania, Google może ponownie zaindeksować zdepozycjonowane treści na ich pierwotnych pozycjach w TOP10 wyników wyszukiwania, i wielomiesięczne starania pozycjonera zostaną w jednej chwili zaprzepaszczone.

SEO PR

Połączenie działań SEO oraz PR umożliwi skuteczne kreowanie wizerunku Twojej marki w Internecie.

SEO PR – istotne informacje

Zanim ostatecznie zdecydujesz się na współpracę z agencją PR, która zajmie się kreowaniem pozytywnego wizerunku Twojej marki w wyszukiwarce internetowej, powinieneś dowiedzieć się o kilku istotnych rzeczach związanych z realizacją tego typu usługi:

SEO PR: czas realizacji

Zlecając działania z zakresu SEO PR, należy mieć na uwadze odleglejszy termin realizacji dla tego typu usług. O ile Monitoring wizerunku może być uruchomiony właściwie od ręki, o tyle w przypadku pozostałych działań, osiągnięcie zamierzonych rezultatów (tj. dokonanie istotnej zmiany w TOP10 wyników wyszukiwania) może trochę potrwać. Średni czas realizacji usługi Usuwanie Negatywnych Treści to ok. miesiąc, a w przypadku SEO Wizerunkowego, oraz Depozycjonowania okres ten może się wydłużyć nawet do kilkunastu miesięcy. Bez wątpienia warto jednak uzbroić się w cierpliwość, ponieważ rezultaty takich działań mogą znacznie przekroczyć pierwotne oczekiwania.

SEO PR a „stabilizacja” pozycji wyników wyszukiwania

Treści wprowadzone w odpowiedni sposób do TOP10 Google w ramach SEO Wizerunkowego, cechują się stosunkowo niewielką rotacją pozycji. Możemy więc z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, iż utworzona na potrzeby kampanii SEO PR treść wizerunkowa, która utrzyma się na określonej pozycji w TOP10 przez okres ok. miesiąca, pozostanie w okolicach danej pozycji nawet przez kilkanaście / kilkadziesiąt najbliższych miesięcy a nawet lat (!). Tego typu stabilizacja pozycji w wynikach wyszukiwania nie jest oczywiście regułą, ale w większości przypadków dobrze zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, oraz w umiejętny sposób podlinkowane treści wizerunkowe, pozostają na swoich miejscach Google, bez konieczności zbytniego ingerowania w nie, w celu utrzymania osiągniętych pozycji.

Nieco inaczej kwestia „stabilności” działań SEO PR wygląda w przypadku depozycjonowania stron WWW. Istnieje bowiem zagrożenie, że linki do niechcianych wpisów, które w wyniku działań pozycjonera zostały wyrzucone z wyników wyszukiwania, mogą powrócić na swe pierwotne pozycje, i w konsekwencji znów zacząć szkodzić wizerunkowi firmy. Przyczyną tego typu „powrotu” może być np. nadejście istotnej zmiany w algorytmie wyszukiwania Google. Tego typu sytuacja może mieć miejsce całkowicie niezależnie od starań, czy też woli zaangażowanego w depozycjonowanie SEO eksperta, który zapewne chciałby zablokować obniżoną pozycję jak najdłużej to tylko możliwe.

Jak wdrażać działania z zakresu SEO PR?

Aby skutecznie przeprowadzić działania z zakresu SEO PR, niezbędna jest specjalistyczna wiedza z zakresu pozycjonowania stron WWW (optymalizacja treści, SEO copywriting, linkowanie, katalogowanie etc.), kreacji wiarygodnych treści wizerunkowych, a także znajomość ogólnych zasad działania algorytmów wyszukiwania Google. Jeśli więc chcesz wdrażać tego typu rozwiązania w swojej firmie, skontaktuj się z doświadczoną w tematyce SEO PR agencją (taką jak Internet-Image), i nie trać czasu ani energii na samodzielne próby kreowania wizerunku w wyszukiwarce 🙂 .