Autor: Jerzy Kowalski
Moc opinii w sklepie internetowym
Zanim nastała era e-commerce oraz zakupów w Internecie, proces zakupowy przebiegał stosunkowo prosto. Wszystko zaczynało się od impulsu, który sygnalizował niezaspokojoną potrzebę konsumenta, następnym krokiem była wyprawa do sklepu, konsultacja ze sprzedawcą i wreszcie zakup produktu.
Obecnie proces zakupowy wygląda nieco inaczej. Do jego rozpoczęcia wciąż niezbędny jest impuls, zanim jednak kupujący dokona wyboru konkretnego sklepu, wpisuje w wyszukiwarce interesującą go frazę, a finalizacja transakcji jest poprzedzona skrupulatną analizą dostępnych w sieci ofert. Przedmiotem tego typu analizy może być cena, dostępność, czas realizacji zamówienia, ale przede wszystkim opinie innych użytkowników.
[box type=”info”]Twój problem to negatywne opinie w Internecie? Dowiedz się więcej o naszej usłudze usuwanie negatywnych treści. [/box]
Dzięki dostępowi do nieograniczonego źródła informacji jakim jest internet, konsumenci nie opierają swojej decyzji zakupowej wyłącznie na rekomendacjach sprzedawcy. Potwierdzają to liczne badania opinii konsumenckich:
- Według ankiety przeprowadzonej przez ChannelAdvisor, aż 92% konsumentów czyta opinie w Internecie.
- Badania trendów zakupowych pokazują, że przeszło 80% osób jest bardziej przekonana do podjęcia decyzji o zakupie, jeśli sama wyszuka interesujące ją informacje w Internecie.
- Ponad 80% zapytanych osób przyznaje, że poszukiwanie informacji w Internecie we własnym zakresie jest mniej czasochłonne, niż pozyskiwanie ich w tradycyjny sposób.
- Aż 98% klientów czyta rekomendacje produktów dostępne na stronie sklepu.
Co w świetle powyższych danych powinien zrobić sprzedawca, by zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania zakupu w swoim sklepie internetowym?
Kluczowym czynnikiem może być udostępnienie Kupującym pozytywnych opinii o produkcie. Dlatego też to właśnie sprzedawcy powinni najbardziej zabiegać o rekomendacje wśród swoich klientów. Okazuje się, że chętniej kupujemy te towary, których ocenę możemy znaleźć w sieci.
Opinie a konwersja w sklepie
Sprzedawcy potwierdzają: pozytywnie opiniowane towary mają znacząco większą konwersję. W przypadku opiniowanych towarów odsetek odwiedzin, które zakończyły się transakcją, oscyluje w granicach od 10% do 38,7%. Natomiast liczba zwrotów tego typu towarów zmniejszyła się o 20%.
Powyższe dane jednoznacznie świadczą o tym, że klienci czytający opinie to osoby świadomie podchodzące do zakupów, a więc grupa najbardziej pożądana. Klienci tego typu dokonują zakupów mniej przypadkowych i opartych na własnym przekonaniu o dokonaniu słusznego wyboru. Kolejnym plusem takiej postawy konsumenckiej jest fakt, że osoby czytające opinie częściej podejmują pozytywne decyzje zakupowe (od 82% do 178%). Także wartość zamówień w tej grupie wzrasta średnio o 5%. Są to mocne fakty jednoznacznie stanowiące o sile opinii internetowej.
Zadbaj więc o to, aby Twój potencjalny Klient docierał do pozytywnych opinii, które przekonają go do podjęcia właściwej decyzji.