Autor: Jerzy Kowalski
W drugiej części artykułu przedstawię przewagi pozycjonowania nad linkami sponsorowanymi. Być może argumenty te, pomogą Państwu dokonać najkorzystniejszego wyboru.
Dlaczego wybrać pozycjonowanie?
Pozycjonowanie to dla wielu osób ciągle jedyna i skuteczna metoda promocji w internecie. Wielokrotnie spotkałem się z tym iż osoby, które nigdy nie wgłębiały się w tematykę marketingu w internecie, lub poznały ją bardzo pobieżnie, znają podstawowe fakty dotyczące pozycjonowania stron WWW. Co więcej, osoby takie wierzą, iż pozycjonowanie „sprawdzi się” także w przypadku ich strony i zdecydowanie wolą zainwestować w tego typu marketing, niż w linki sponsorowane, o których wiedzą niewiele lub nic i nie mają ochoty się dowiedzieć więcej. Wielokrotnie osoby takie popełniają błąd, odrzucając inne, potencjalnie skuteczniejsze dla ich działalności metody promocji w internecie.
Pozycjonowanie ciągle jest więc najpopularniejszą formą promocji strony WWW, i pomimo doskonalenia przez Google swojej platformy reklamowej AdWords, ma ciągle kilka istotnych przewag nad linkami sponsorowanymi, najważniejsze wg. mnie to:
- Organiczne wyniki wyszukiwania, wyglądają dla przeciętnego użytkownika wyszukiwarki „naturalnie”, w związku z tym są bardziej wiarygodne, niż oznaczone jako „reklama” linki sponsorowane. Nie wszyscy użytkownicy wyszukiwarki są w stanie odróżnić te typy wyników wyszukiwania. Jednak jest spore grono tych, którzy zdają sobie sprawę z tego, co to są linki sponsorowane, unikają więc klikania w „reklamę”, skupiają się na bardziej wg. nich wiarygodnych wynikach organicznych. Do obniżenia „wiarygodności” – trafności linków sponsorowanych, przyczynili się sami reklamodawcy AdWords; błędnie konfigurując kampanie, dobierając słowa kluczowe o niskiej jakości nie odpowiadające zawartości strony docelowej itp.
- Organiczne wyniki wyszukiwania Top3, są częściej klikane niż pierwsze trzy linki sponsorowane. Różnica ta nie jest duża, wg najnowszych badań wynosi ona ok. 10%. Wraz z kolejnymi zmianami wprowadzanymi przez Google, w celu zwiększenia skuteczności linków sponsorowanych, różnica ta będzie malała aż w końcu całkowicie zaniknie zaniknie.
- Pozycjonując stronę WWW, zleceniodawca płaci zazwyczaj za „efekt”, tj. po wprowadzeniu strony do Top10 wyników wyszukiwania Google, dla określonych w umowie słów kluczowych. Zlecając utworzenie kampanii AdWords, zleceniodawca musi się liczyć z kosztami jej utworzenia, a następnie stałymi kosztami prowadzenia – optymalizacji, niezależnie od jej efektów.
- Pozycjonować w sposób organiczny, można strony WWW – niezależnie od ich tematyki, na wszelkie słowa kluczowe jakie zleceniodawca sobie życzy. Tworząc kampanię AdWords jesteśmy ograniczani regulaminem AdWords, który zakazuje reklamy stron o określonej tematyce – np. erotyka, oraz wykorzystania w kampanii niektórych słów kluczowych – np. „lek”. Lista ograniczeń narzucanych przez regulamin AdWords jest dosyć długa i regularnie się wydłuża i może uniemożliwić skuteczne prowadzenie kampanii linków sponsorowanych w niektórych branżach. Często ograniczenia narzucane przez Google są bardziej restrykcyjne niż prawo obowiązujące w danym kraju.
- Obsługa klienta w przypadku AdWords, jest moim zdaniem na niskim poziomie; odpowiedź mailowa na pytanie ze strony konsultantów Google, ogranicza się zazwyczaj do wklejenia w treść maila przygotowanego wcześniej tekstu, który nie wyjaśnia problemu. Klient kontaktujący się z agencją pozycjonującą dla niego stronę WWW, zazwyczaj może liczyć na wyjaśnienia i pomoc, którą nie zawsze otrzyma od „bezdusznej” korporacji.
Pierwsza część artykułu w, której opisuję przewagi linków sponsorowanych Google AdWords nad pozycjonowaniem organicznym, dostępna jest tutaj: http://www.internet-image.pl/linki-sponsorowane-adwords-a-pozycjonowanie/
Zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty pozycjonowania.