Autor: Jerzy Kowalski
Skuteczny marketing na forach internetowych
Chciałbym zaprezentować ciekawy tekst autorstwa Pana Piotra Zająca, który wyjaśnia jak prowadzić skuteczne działania marketingowe na forach internetowych. Ponieważ metody naszej pracy są niemal odzwierciedleniem zasad przedstawionych w poniższym artykule, jego lektura przybliży Państwu metody działań, jakie prowadzimy w przypadku kampanii marketingu na forach / marketingu szeptanego.
„Będąc częstym bywalcem na kilku forach o tematyce biznesowo – marketingowo – webmasterskiej jestem częstym świadkiem prób zareklamowania jakiejś strony, produktu, usługi. Dodam nieudacznych prób! Niektóre z nich z pewnością są robione na zlecenie, inne są próbą zareklamowanie siebie, swojego biznesu. Jednak najgorsze jest to, że w zasadzie 90% takich prób wywołuje mierny efekt.
Pomimo tego, osobiście jestem zwolennikiem tej formy reklamy, bo wykorzystana w odpowiedni sposób przynosi zdumiewające efekty.
Dlatego dziś chciałbym zająć się tematem reklamy na forach internetowych.
Artykuł ma krzykliwy tytuł :), ale nie będzie to coś w stylu teoretycznego poradnika, raczej opis tego, czego sam się nauczyłem – moich własnych doświadczeń i obserwacji. Zapraszam więc do lektury…
Zacznę może od tego…
Dlaczego mam się reklamować na forum?
Odpowiedzi jest wiele, ale dla mnie liczą się:
- bo możesz dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów;
- bo możesz budować w ten sposób wizerunek swój / swojej firmy;
- bo zdobywasz w ten sposób linki do własnej strony (choć nie zawsze to wspomaga SEO)
Tak, forum (jakby nie było) jest dobrym nośnikiem reklamy – w dodatku w większości przypadków darmowym. O ile użytkownikom mogą przeszkadzać i wkurzać ich bannery czy reklamy kontekstowe w co drugim poscie, to Twoja stopka z linkiem w 98% nikomu nie przeszkadza – wręcz przeciwnie, mówi więcej o Tobie.
Druga sprawa. Jeżeli odpowiednio wybierzesz sobie forum, to otrzymujesz dostęp do sporej ilości nowych klientów. Aktywność na największych forach w branży z pewnością nie wyjdzie Ci na złe. Im więcej piszesz, tym więcej potencjalnych klientów czyta Twoje wypowiedzi, opinie, porady…
Oczywiście pod hasłem „odpowiedni dobór forum” mam na myśli forum, na którym są Twoi potencjalni klienci… Z pewnością więcej klientów zdobędzie masażysta, który jest aktywny np. na kobiecych forach o zdrowiu, niż ten, który udziela się na forum przeznaczonym dla masażystów – tu bardziej można się czegoś nauczyć niż liczyć na klientów wśród swojej konkurencji.
Budowanie wizerunku swojego (swojej firmy) to dla mnie jedna z najważniejszych funkcji forum – jeżeli mówimy w kontekście nośnika reklamy. To, co piszesz i w jaki sposób piszesz, determinuje to, jak jesteś postrzegany. Warto o tym pamiętać pisząc następnego posta…
Linki i dodatkowe wejścia – to chyba najważniejszy powód dla wielu internautów mających swoje strony. Pewnie dlatego dużo jest ogłoszeń w stylu: „Zlecę reklamę na forach dyskusyjnych”, „Zapłacę za link w stopce aktywnego użytkownika forum…”, „Szukam osób, które interesują się XXX i będą aktywnie uczestniczyć w dyskusjach na forach”…
Jakie są najczęstsze błędy dyskryminujące skuteczność reklamy?
Poprzednie paragrafy były formą wstępu, teraz przejdę do meritum, czyli do tego, jak moim zdaniem nie powinna, a jak powinna wyglądać reklama na forum. Zacznę od błędów, które najczęściej się spotyka.
Jednak muszę też rozróżnić dwie formy reklamowania – jedna nastawiona na wejścia na serwis + uzyskanie kolejnego linku do strony; a druga nastawiona na marketing ekspercki – budowanie wizerunku siebie jako eksperta i tym samym zdobywanie klientów wśród forumowiczów.
I w jednym i w drugim przypadku można uzyskać bardzo dobre efekty gdy tylko będziemy się wystrzegać pospolitych i rażących wręcz błędów.
Zwiększenie zainteresowania reklamowaną stroną
1. Jednopostowcom mówimy STOP
Najczęściej spotykany błąd. Najgorsze – według mnie – co można zrobić, to wpaść na forum, zarejestrować się i w pierwszym poście palnąć jakąś głupotę w stylu:
„Temat postu: [nazwa firmy / strony]Jest to firma specjalizującą się w marketingu internetowym dla promocji turystyki i hotelarstwa. Zarządza największą siecią turystycznych stron WWW w Polsce – kilkanaście serwisów miejscowości turystycznych. Firma istnieje na rynku od 1999 r. i z roku na rok umacnia swoją pozycję.[link]
Gorąco polecam”
Post bez podpisu (lub podpis jakąś niejasną ksywką), świeżak – dopiero pierwszy post, a już coś poleca i to w tak kompromitujący sposób. W dodatku – więcej postów już nie będzie.
Ewidentnie widać, że ktoś po prostu kopiuje post z forum na forum, żeby uzyskać wejścia na stronę i pozyskać klienta. Efekt – mizerny. Ostrzeżenia od admina, a czasami jeszcze – w najlepszym wypadku – docinki forumowiczów, które pozwalają utrzymać się przez chwilę na szczycie wpisów – ale to nie jest najlepsza forma reklamy.
2. Próba „na zadowolonego klienta”
Kolejny, lekko bezczelny sposób, też najczęściej idący w parze z nowym kontem i jednym postem oraz ksywką a’la gwiazda porno. Nagminnie spotykany – z pewnością stosowany przez osoby, którym się płaci za postowanie na forum.
„Temat postu: Super stronka {adres}
Widzieliście to? Rewelacyjny serwis, niesamowity wybór produktów, nigdy nie miałem z nimi problemów przy zamówieniu – w dodatku mają teraz super promocję!! [link]”
Stali bywalcy danego forum oraz bardziej doświadczeni internauci nawet nie zaglądają do takich tematów, bo z daleka widzą, czym to pachnie. Efekt – mizerny, nawet nie ma dużo odsłon.
3. Brak odpowiedzi
Wiadomo, nie każdy potrafi dobrze pisać albo wymyślić coś oryginalnego, żeby móc zareklamować swoją stronę. Jednak każdy może włączyć opcję „Powiadom o odpowiedzi” – po co? Aby uniknąć kolejnego błędu – nie udzieleniu odpowiedzi na zadane pytanie (być może zainteresowany klient), lub podjęcia polemiki z kimś, kto coś na nasz post odpisał.
Wiadomo, jeżeli zapłacimy komuś za to, żeby dodał nasz post na setkach for, to nie mamy co się spodziewać tego, że będzie odpisywał, chyba, że mu dobrze zapłacimy (ale co ten ktoś może wiedzieć o naszym produkcie usłudze, skoro nawet dostał od nas tekst do wklejania?!?). Brak odpowiedzi robi nam antyreklamę – a to nie jest raczej pożądany przez nas efekt.
Błędów można by wymieniać jeszcze sporo, ale te są moim zdaniem najbardziej rażące i najczęściej popełniane, dlatego warto zastanowić się nad tym, przy planowaniu reklamy na forach następnym razem.
Teraz napiszę kilka rzeczy o tym, co moim zdaniem determinuje dobry, wartościowy i skuteczny post reklamowy na forum (jakie warunki powinien spełnić).
Dobre praktyki skutecznych postów reklamowych
Wszystko, co tu zostanie napisane wciąż dotyczy zagadnienia postu reklamowego w kontekście zareklamowania strony – budowaniem wizerunku (marketingiem eksperckim) na forum zajmiemy się w drugiej części tego artykułu.
Wiemy więc, co chcemy uzyskać – wejścia na stronę (kliknięcia w link).
Jakie elementy musimy mieć na uwadze, aby odnieść sukces w takiej kampanii? Spróbuję wymienić te, które zauważyłem, że mają duży wpływ na to, jaki będzie efekt (wypisuję w przypadkowej kolejności):
- dobry temat postu
- odpowiedni podpis (nick)
- odpowiednią treść postu
- zbudowaną reputację
- szybka reakcja na pytania / opinie
- uzyskanie wypowiedzi znanych / aktywnych na forum osób
Wydaje się, że to niewiele (pewnie jest więcej), ale naprawdę te robią swoją robotę.
Temat jest pierwszą z dwóch rzeczy, jakie widzą forumowicze. Jest on tak samo ważny jak temat w mailingach – decyduje o tym, czy w ogóle ktoś zajrzy do naszego tematu, czy nie.
Istnieją naprawdę różne sposoby na formułowanie tematów: pytający, prowokujący, proszący. Są też tematy specjalnie urywające się – sugerujące, że odpowiedź (dalsza część) znajduje się w treści postu: „Czytałem dziś o najskuteczniejszym…” – no właśnie, czym? „Czy na tym forum jest ktoś od…” – no właśnie, od czego? – Zaglądnę i się dowiem… :).
Dużo jest tematów podających adres strony – to pewnie w dwóch powodów: 1) brak koncepcji na dobry temat; 2) nawet jak nikt nie otworzy, to będzie widział adres strony. Nie wiem, czy to jest skuteczne, trudno ocenić, ale w niektórych przypadkach działa – jak poniżej… w tytule podany adres domeny z bardzo – hmmm – zachęcającym płeć męską tytułem „modeleczki” – duża liczba wejść, odpowiedzi, temat był dość popularny.
Jeżeli chodzi o temat, to trzeba eksperymentować – nie ma przepisu na dobry temat. Czasem użycie dobrego jednego słowa w całym tytule, może być kluczowe (np. na forach dla kobiet takim słowem może być „odchudzanie”.
Jednak jedna zasada jest stała i niepodważalna – temat musi nawiązywać do pozostałej treści – inaczej ktoś może czuć się oszukany. Nie możemy użyć słowa „odchudzanie” w temacie wiedząc, że przyciągnie ludzi do kliknięcia, a w środku odsyłać do strony z samochodami…
Nick to druga rzecz, którą widzą forumowicze wraz z tematem postu. Pewnie niewiele osób myśli o tym tworząc swoje konto na forum, ale to jest nasz identyfikator, który widzą też inni użytkownicy – „kociak” to miłe słowo, ale w połączeniu z reklamą naszej strony, która oferuje konsulting biznesowy, może okazać się ironiczne.
Według mnie, najlepszym nickiem jest i pozostanie IMIĘ I NAZWISKO (w szczególnych przypadkach ksywka – gdy posługujemy się nią np. pisząc bloga i jest ona rozpoznawalna w sieci).
Dużo firm używa jako nicku nazwy firmy, adresu strony, itp… ale ja nauczyłem się tego, że to nie jest najlepsze rozwiązanie. Jeżeli ktoś z forum chce się z Tobą skontaktować, to ma potem problem: „Panie PraktycznyMarketing.pl…” ?!? :/
Imię i nazwisko nadają personalnego charakteru, podpisując się tak pokazujesz, że nie chcesz niczego ukryć, Twoja oferta jest jak najbardziej poważna (i nie boisz się jej firmować własnym imieniem i nazwiskiem), a Twoja obecność na forum nie będzie przypadkowa i jednorazowa.
Myślę, że to jest trochę tak, jak wysyłanie oferty o pracę z prywatnej poczty – pomyśl, co brzmi poważniej, gdy mail przychodzi z: piotr.z@jakasdomena.pl czy misiaczek-pysiaczek@jakasdomena.pl, lub robo19024@jakasdomena.pl ?
Reputacja. Z moich badań wynika, że łatwiej jest wypromować coś na forum użytkownikowi z 300 postami, niż świeżo upieczonemu użytkownikowi – nawet , jeżeli użyją tych samych słów i metod.
Jeżeli jesteś aktywny i znany na forum, to polecona przez Ciebie strona zostanie odwiedzona, a do tego odwiedzona z większym entuzjazmem. Jeżeli dodatkowo jesteś lubianą postacią, to ludzie po prostu liczą się z Twoim głosem (dlatego kupując posty czy linki na forach warto szukać takich właśnie ludzi).
Monitorowanie własnych tematów i szybkie udzielanie odpowiedzi. O tym wspominałem wcześniej (przy błędach). Zdecydowanie lepszy efekt uzyskasz wybierając sobie np. 5 największych for dyskusyjnych i na nich prowadząc „promocję”, niż kopiując ten sam wątek z linkiem na 100 innych, a potem nie mając jak udzielać odpowiedzi.
Po co monitorować i udzielać odpowiedzi? Po to, aby Twój wątek stał się popularny. Dużo odpowiedzi i wiele wyświetleń mimowolnie nasuwa skojarzenie, że jest to coś wartościowego! Jeżeli maszyna się rozkręca, to tym więcej ludzie będzie brało w tym udział i tym większe prawdopodobieństwo, że zaglądną oni na Twoją stronę.
Poza tym, wchodząc na forum ludzie przeglądają najświeższe wątki – a z reguły są to te, które są najwyżej na liście (skoro jest pierwszy, to musi być najświeższy).
Uzyskanie wypowiedzi znanych / lubianych forumowiczów – w czym to jest potrzebne? A w tym, że jeżeli jesteś nowy na forum, to powinieneś dążyć do tego, żeby Ci znani napisali coś do Twojego postu – może to nie ładnie, ale polega to na posłużeniu się ich popularnością. Zauważyłem, że wypowiedzi „ludzi z marką” pobudzają i dyskusję i zainteresowanie i reklamowaną stroną i samym tematem.
Może dobrym sposobem na pozyskanie tego jest bezpośrednie zadanie pytania do tego kogoś – „Co Pan / Pani / Ty o tym myślisz XYZ? – bardzo chciałbym wiedzieć”.
Na koniec zostawiłem sobie perełkę, czyli tekst postu. Podałem wcześniej, jak nie należy pisać. Jak więc należy? Tutaj też nie ma reguły – ważne jest, by było to ciekawie. Można postawić jakiś problem, podać stronę na której będzie rozwiązanie i zapytać, co o tym sądzą inni. Z pewnością nie należy nachalnie czegoś reklamować.
Tak jak pisałem wcześniej – jeżeli jesteś stałym bywalcem, jest Ci z pewnością prościej, dlatego warto poświęcić trochę czasu i zanim poleci się coś komuś, zbudować sobie „markę” na forum. Wówczas można otwierać nowe tematy polecające produkty, usługi.
Jeżeli jednak nie masz jeszcze „marki”, warto być aktywnym i zamiast tworzyć tematy polecające, szukać takich (najlepiej popularnych) w których będzie można jako rozwiązanie podać link do swojej strony (byle było to naprawdę powiązane i mogło posłużyć jako rozwiązanie).
Np. masażysta szuka tematów, w których kobiety pytają o skuteczne sposoby walki z cellulitem – dobrze jest (zamiast od razu walić linkiem do masażu wyszczuplającego), napisać kilka zdań od siebie, jakieś dobre porady, wskazówki, itp., a na końcu podać stronę i powiedzieć, że jest to jeden ze sposobów, który skutecznie wspomaga proces odchudzania.
Czy jednak można otworzyć nowy temat, i będąc nowym użytkownikiem (z jednym postem) spróbować zareklamować stronę?
Oczywiście, że można – tylko trzeba zrobić to z głową…Trzeba wymyślić jakiś sposób na to, żeby nie zabrzmiało to jak pospolita reklama.
Przykładowo: mając do zareklamowanie księgarnię informatyczną na forum dla informatyków można by zrobić coś takiego.
Wybrać jakąś najmniej popularną książkę o tematyce informatycznej (na pewno nie jakiegoś bestsellera) i posłużyć się nią do zareklamowania księgarni.
„Temat postu: Czy warto kupić tę książkę – pomóżcie…
Witam wszystkich
Jestem nowy na tym forum, ale przeglądając wątki widzę, że są tu ludzie znający się na rzeczy. Mam takie pytanko – chciałbym nauczyć się czegoś związanego z programowaniem w C++.
Znalazłem sobie książkę „Jakiś tam tytuł” na stronie:
[link bezpośrednio do książki w danej księgarni]
i zastanawiam się, czy warto ją kupić. Opis jest dość ciekawy, tak jak i recenzja, ale wolę spytać kogoś postronnego…
Jeżeli ktoś z Was może mi pomóc (ma ją i może coś o niej powiedzieć), to będę bardzo wdzięczny. Nie ukrywam, ze w grę wchodzi kasa – bestsellery są za drogie, dlatego zastanawiam się nad tą.
Jeżeli możecie, to zaproponujcie mi coś dobrego w równie rozsądniej cenie.
Pozdrawiam
imię nazwisko”
Wprawdzie jest tam trochę „wazeliny”, ale to może pomóc. Jest też uzasadnienie, dlaczego tak mało znana książka. Jak wątek się rozwinie (na pewno ktoś coś poleci, albo powie że jest ok lub nie), wówczas ludzie nie znając książki z pewnością wejdą i sprawdzą. Potem można też (dla podtrzymania wątku 😉 ) pytać o inne pozycje (zawsze z tej księgarni – tylko bez przesady.
Podobnie zachęcająco zadziałać może zdanie „Opis jest dość ciekawy, tak jak i recenzja, ale wolę spytać kogoś postronnego…”. ”
Źródło: Praktyczny i skuteczny marketing internetowy
www.PraktycznyMarketing.pl
[box type=”info”] Jeśli jesteś zainteresowany skutecznym marketingiem szeptanym, skontaktuj się z nami już teraz! → KONTAKT [/box]