Czym jest Marketing Szeptany?

Nieoficjalne działania promocyjno-wizerunkowe, kierowane na fora internetowe, grupy dyskusyjne, oraz social media, potocznie określane są mianem Marketingu Szeptanego, Amplifyingu, lub Buzz Marketingu.

Powszechnie uważa się, że głównym celem nieoficjalnych działań promocyjnych na forach internetowych, grupach dyskusyjnych, oraz w social mediach, jest kreowanie pozytywnego wizerunku marki, poprzez pozytywne opiniowanie firmy, wybranego produktu, lub usługi. Marketing Szeptany (ang. Buzz Marketing lub Amplifying) ma jednak zdecydowanie szersze spektrum możliwych zastosowań w promocji marki oraz kreowaniu pozytywnego wizerunku w Internecie. Poprzez odpowiednio zaplanowaną kampanię marketingu szeptanego, można pozyskiwać uwagę konsumentów z konkretnej grupy docelowej, eksponując im pożądane benefity, atuty, oraz przewagi nad konkurencyjnymi firmami z branży. Równie skutecznie można realizować cele wizerunkowe: przeciwdziałać szkalującym opiniom, np. poprzez równoważenie ich negatywnego wpływu wpisami pozytywnymi. Marketing szeptany może także wspierać oficjalną komunikację marki (tzw. e-rzecznik marki), oraz wzmacniać działania SEO (tzw. Marketing Szeptany dla SEO) mające na celu wypozycjonowanie strony WWW, bloga, lub sklepu internetowego.

Co można osiągnąć przez Marketing Szeptany?

Dobrze przemyślana, skrupulatnie zaplanowana i w odpowiedni sposób wdrożona kampania z zakresu marketingu szeptanego, będzie nie tylko cechować się wyjątkowo wysokim potencjałem sprzedażowym, ale także stosunkowo krótkim okresem zwrotu z poniesionych inwestycji (ROI). Pozytywne efekty działań promocyjnych prowadzonych na forach internetowych, grupach dyskusyjnych oraz w social mediach, pojawiają się zazwyczaj niemal natychmiast po wdrożeniu kampanii. Co więcej, ze względu na wysokie indeksowanie wątków promocyjnych w wynikach wyszukiwania Google na istotne dla wizerunku marki słowa kluczowe (“nazwa marki / produktu”, “nazwa marki / produktu + fraza opinie”, “nazwa marki / produktu + forum”), efekty działań szeptanych, utrzymują się przeważnie jeszcze przez wiele miesięcy po zakończeniu kampanii buzz marketingowej.

Dlaczego Marketing Szeptany jest tak skuteczny?

Wysoka skuteczność Marketingu Szeptanego czyli nieoficjalnych działań marketingowych, prowadzonych za pośrednictwem for internetowych, grup dyskusyjnych oraz social mediów, ma bezpośredni związek z psychologią zachowań konsumenckich. Konkretnie ze sposobem, w jaki ludzie podejmują decyzje zakupowe na podstawie odnajdywanych w sieci informacji – opinii, komentarzy oraz wpisów. Jak pokazują statystyki:

  • 92% konsumentów deklaruje, że przed podjęciem decyzji zakupowej sprawdza opinie o danym produkcie w Internecie.
  • 71% internautów twierdzi, że chętniej nabywa przedmioty i usługi, o których pozytywnie wypowiadają się inni konsumenci w sieci.
  • 40% internautów uważa, iż informacje znalezione przez nich w Internecie, były decydującym czynnikiem wpływającym na zakup.
  • 55% konsumentów gotowych jest płacić wyższe ceny, za produkty i usługi firm, o których pozytywnie wypowiadają się inni klienci w sieci.

Jak działa Marketing Szeptany?

Poniższa grafika w sposób uproszczony prezentuje, w jak może być rozpowszechniany przekaz, kreowany za pośrednictwem kampanii Marketingu Szeptanego na forach, grupach dyskusyjnych oraz w social mediach:

1) Specjaliści od wizerunku w internecie z Internet-Image przygotowują koncepcję kampanii na podstawie otrzymanego od Klienta briefa. Następnie kierujemy nieoficjalny przekaz “szeptany” do użytkowników z grupy docelowej, odbywa się to za pośrednictwem tematycznych for internetowych, grup dyskusyjnych, lub social mediów. 

2) Ze względu na nasycenie treści istotnymi dla wizerunku firmy słowami kluczowymi,  opublikowane przez nas wątki z for internetowych, grup dyskusyjnych lub social mediów, z czasem indeksują się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Wysoko wypozycjonowane treści docierają do kolejnych użytkowników za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej lub wewnętrznych wyszukiwań w na platformach społecznościowych (np. Facebook).

3) Użytkownicy docierający do przekazu “szeptanego” za pośrednictwem wyników wyszukiwania oraz mediów społecznościowych, będą rozpowszechniają przekaz poprzez rekomendacje werbalne, a także prywatne wpisy na blogach oraz w social mediach. Do przekazu docierają kolejne osoby, a im jest ich więcej, tym bardziej utrwala się on w świadomości potencjalnych odbiorców. 

Marketing Szeptany – podstawowe korzyści ze współpracy z nami:

  • Zaplecze użytkowników – posiadamy ponad 5000 unikatowych loginów na prawie 600 największych forach internetowych, grupach dyskusyjnych oraz polarnych portalach społecznościowych (Facebook, Twitter, etc.).  
  • Wieloletnie doświadczenie – zdobyte przez naszych specjalistów od wizerunku w Internecie, pozwoli nam uniknąć często popełnianych przez amatorów błędów, których konsekwencją może być nawet pogorszenie wizerunku marki w Internecie.
  • Wiarygodność przekazu – unikatowe dla każdej dyskusji wpisy, posty oraz komentarze, opublikujemy za pośrednictwem kompletnych loginów z wieloletnią historią publikacji ze zmiennego adresu IP.
  • Selekcja miejsc docelowych – do kampanii szeptanej wybierzemy tylko wartościowe fora internetowe oraz aktywne grupy dyskusyjne, wyselekcjonowane ze względu na specyfikę produktu, grupę docelową, oraz preferowaną formę przekazu.
  • Przygotowanie merytoryczne – treść wpisów zostanie przygotowana przez copywritera na podstawie otrzymanych podczas briefingu informacji, dotyczących promowanej za pośrednictwem kampanii szeptanej branży, produktu lub usługi.
  • Wartościowe przekierowania z for internetowych oraz portali społecznościowych, zwiększą ruch na twojej stronie WWW, oraz – w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłyną na pozycje w indeksie wyszukiwarek internetowych (SEO).
  • Aktywny monitoring – opublikowane przez nas wpisy, posty oraz komentarze, będą śledzone przez cały okres trwania kampanii, tak abyśmy mogli szybko reagować w przypadku niechcianych lub też negatywnych odpowiedzi.
  • Interakcja z użytkownikami – odpowiemy na ewentualne pytania, zadane przez postronnych internautów w prowadzonych przez nas dyskusjach na forach, grupach dyskusyjnych lub social mediach.
  • Comiesięczne szczegółowe raporty – nasze sprawozdania zawierać będą informacje m.in. o miejscach opublikowania wpisów, wskazują wykorzystane w kampanii szeptanej loginy, oraz cel umieszczenia treści w danym miejscu.

Marketing Szeptany – co jeszcze powinieneś wiedzieć:

  • W przypadku nieoficjalnych działań marketingowych prowadzonych za pośrednictwem for internetowych, grup dyskusyjnych oraz social mediów, możemy mówić o skróceniu procesu sprzedażowego. Działania z zakresu Marketingu Szeptanego prowadzone są bowiem bezpośrednio w miejscach, w których konsumenci dyskutują, oraz wymieniają się opiniami i innymi informacjami na temat specyfiki danych produktów oraz usług. Komunikat marketingowy dostarczany jest więc bezpośrednio do osób zainteresowanych produktem, usługą lub marką, co z kolei przekłada się na zwiększoną skuteczność komunikatu perswazyjnego.
  • Nieoficjalne treści “szeptane”, przekazywane do grup docelowych za pośrednictwem for internetowych, grup dyskusyjnych oraz rozmów w social mediach, cechują się wysoką wiarygodnością. Dyskusje pomiędzy użytkownikami nie są postrzegane jako komunikat reklamowy, a raczej jako neutralne wypowiedzi zadowolonych klientów, którzy w sposób kontekstowy wypowiadają się na dany temat.
  • Ze względu na wysoki Trust Rate Google domen, na których prowadzone są działania z zakresu marketingu szeptanego, publikowane przez nas treści będą wkrótce po publikacji wysoko indeksowane przez wyszukiwarki internetowe na istotne dla potencjalnego klienta frazy. W związku z tym umiejętnie zaplanowana, a następnie prowadzona kampania marketingu szeptanego, przekłada się na znaczny wzrost potencjału SEO strony WWW linkowanej przy okazji prowadzenia kampanii.
 

Więcej informacji na temat Marketingu Szeptanego, ciekawe przykłady jego zastosowania (case study) znajdziesz na naszym blogu firmowym pod tagiem #marketing_szeptany.