Autor: Jerzy Kowalski

W jednym z ostatnich wpisów poruszałem temat szeroko pojętego Marketingu Szeptanego. Wspominałem wtedy, iż tego typu działania, bardzo często są w sposób niewłaściwy identyfikowane z tzw. Amplifyingiem, lub co gorsza ze spamem na forach internetowych.

 

Ciężko powiedzieć z jakiego powodu, nieudolne próby nachalnej promocji firmy za pośrednictwem for internetowych, zaczęto określać mianem „marketingu szeptanego”, „szeptanki”,  czy „marketingu szemranego” – wszakże tego typu działania, nie są niczym więcej niż ordynarnym spamem. Myślę, że warto powtórzyć tu po raz kolejny to, o czym wspominałem w poprzednich wpisach; spam nie ma absolutnie nic wspólnego, z prawdziwym marketingiem szeptanym, ani ze skutecznym marketingiem na forach internetowych. (zobacz naszą ofertę z zakresu -> marketing szeptany / amplifying ).

A jednak określenie „marketing szeptany” w odniesieniu do spamu na forach, przyjęło się na tyle mocno, iż jest w powszechnie nadużywane – także przez ekspertów z branży marketingowej. Uznałem więc, że warto napisać krótki teks, wyjaśniający czym jest, skąd się bierze i w jakim celu publikowany jest spam na forach, oraz uświadomić jakie konsekwencje grożą podmiotom, które taki proceder uprawiają w celu promocji swoich produktów / usług.

Większość użytkowników for nie ma problemu z identyfikacją spamu

Większość użytkowników for nie ma problemu z identyfikacją spamu

Spam na forach internetowych

 

Na podstawie wieloletnich obserwacji, mogę zaproponować subiektywny podział spamu, na dwie kategorie:

 

1) SEO Spam

SEO Spam wspiera działania, których celem jest wypozycjonowanie strony WWW. Techniki pozycjonowania strony WWW, przy pomocy spamu często określane są mianem „Black Hat SEO” – osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarkach za pomocą taktyk, które nie są zgodne ze wskazówkami dla webmasterów, publikowanymi przez wyszukiwarki. Spam tego typu, rozsyłany jest masowo przez programy typu XRumer, i przybiera najczęściej formę krótkich tekstów, które zawsze zawierają w sobie przekierowanie do pozycjonowanej domeny. Treść takiego tekstu ma przeważnie niewiele wspólnego z tematem wątku, oraz wypowiedziami pozostałych użytkowników. Przekierowanie (link) publikowane na potrzeby black hat SEO, często ma formę tzw. anchor textu, czyli linku „wstawionego” w istotne dla pozycjonera słowo kluczowe. Typowy SEO spam z anchor textem, może wiec wyglądać tak:

Polecam Internet Image, wypróbowałem już wiele firm, ale ich oferta na e-marketing jest zdecydowanie najlepsza. 

Miejscem docelowym dla tego typu praktyk są nie tylko fora internetowe, ale także blogi oraz komentarze pod artykułami. Zdarzają się także bardziej ambitni spamerzy, którzy sami odnajdują (lub zakładają) tematy zawierające istotne dla pozycjonowanej strony WWW słowa kluczowe, i ręcznie dodają w nich wpisy. Takie tematy, zakładane są przeważnie na opuszczonych forach internetowych (którymi już dawno przestała interesować się moderacja, oraz potencjalni użytkownicy), lub na forach gdzie moderacja jest na minimalna. Wygląda to wtedy tak:

 

Typowy SEO SPAM na forach internetwych

Typowy SEO SPAM na forach Internetowych

 

Konsekwencje stosowania SEO Spamu

Po ostatnich zmianach wprowadzonych przez Google do algorytmu wyszukiwania, Seo spam zdecydowanie stracił na wartości jako wsparcie dla pozycjonowania stron WWW. Działania tego typu zaczęły wręcz szkodzić, a ich stosowanie może doprowadzić do rychłego nałożenia na pozycjonowaną domenę filtra, lub całkowitego zbanowania jej z indeksu wyszukiwarki. W konsekwencji pozycjonerzy nagminnie „produkujący” spam w przeszłości, zmuszeni są aby ręcznie wycofywać „złe” linki z indeksu strony – co jest procesem żmudny, czasochłonnym i nie zawsze przynoszącym rezultaty. Pomimo powyższych konsekwencji, spam wciąż wykorzystywany jest do pozycjonowania stron WWW. Dlatego bardzo ważne jest, aby firmy zlecające pozycjonowanie organiczne, koniecznie zapoznały się z metodami, które będą stosowane w przypadku pozycjonowania ich strony.

 

2) Spam wizerunkowy

Spam wizerunkowy to wpisy użytkowników, którzy próbują reklamować się za pośrednictwem for internetowych. Spamerzy  umieszczają posty, które w sposób nachalny polecają określoną firmę, produkty lub usługi. Często taka „promocja” odbywa się na wątkach, które są zakładane jedynie w celu prowadzenia tego typu działań. Spamerzy inicjują tematy, w których pytają o „najlepszego fryzjera we Wrocławiu”, a następnie korzystając z innego loginu, sami udzielają sobie odpowiedzi. Utworzone przez spamera wątki, mogą zwierać także prośbę o wyrażenie opinii na temat konkretnej firmy, w takim przypadku niemal natychmiast pojawiają się skrajnie pochlebne wpisy, w których spamer podszywa się pod zadowolonych klientów.

 

Konsekwencje stosowania spamu wizerunkowego

Działania tego typu niemal zawsze przynoszą efekt odwrotny od zamierzonego -zamiast czerpać profity z darmowej reklamy, firma ponosi szkody wizerunkowe, co bezpośrednio przekłada się na zmniejszenie zainteresowania jej ofertą.

Średnio rozgarnięta osoba bez trudu poradzi sobie z identyfikacją spamu, a stały bywalec forum nie omieszka oznaczyć takich treści i w odpowiedni sposób ich skomentować (screen poniżej). Treści oznaczone przez innych użytkowników społeczności jako spam, dodatkowo obniżają wartość tego typu działań.

 

SPAM 3

SPAM jest często identyfikowany i oznaczany przez użytkowników forum.

 

Jeszcze gorzej jeśli firma o negatywnym wizerunku, próbuje poprzez spam poprawić swój wizerunek. Publikowane przez spamera pozytywne wpisy, działają wtedy na zawiedzionych klientów niczym płachta na byka, i prowokują do skrajnie negatywnych wypowiedzi  (screeny poniżej)

 

SPAM1

Zawiedzeni klienci także nie są obojętni na SPAM

 

SPAM2

Czy po przeczytaniu takiej dyskusji był byś skłonny zaufać firmie polecanej w pierwszym wpisie ?

 

Nie ma wątpliwości, że nieudolne próby oszukania potencjalnych klientów w postaci spamu na forach, w dłuższej perspektywie zawsze prowadzą do trwałej utraty zaufania i wiarygodność firmy. Powstałe w ten sposób szkody wizerunkowe, często są nieodwracalne, a jedynym rozwiązaniem tego problemu może być usunięcie spamerskich wątków, co nie zawsze jest już później możliwe.