Autor: Jerzy Kowalski
Większość osób prowadzących własny biznes zdaje sobie sprawę z konieczności promowania swojej działalności i zaczyna szukać informacji na ten temat.
Często jednak, taka osoba po lekturze „różnego rodzaju poradników”, zasypana wieloma informacjami, zadaje sobie w końcu pytanie:
„Która forma reklamy przynosi najlepsze efekty? (…) Nie wiem, z której strony to ugryźć, żeby zainwestowane pieniądze w reklamę, zwróciły mi się z nawiązką”.
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Nie ma tu „złotego środka”, skuteczność poszczególnych metod e-promocji, zależy od wielu czynników: promowanej tematyki, grupy docelowej, budżetu, kreatywności oraz doświadczenia osób prowadzących kampanię, czasu jej trwania oraz szeregu innych. Na powyższe pytanie, postaram się odpowiedzieć, na podstawie własnych obserwacji oraz wyników badań publikowanych na ten temat.
Search engine marketing
Bezspornie, jedną z najskuteczniejszych metod promocji w sieci jest Search engine marketing – SEM czyli pozycjonowanie lub linki sponsorowane w Google. Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, czyli działania zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych (głównie Google) dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych. Jeśli po wpisaniu w wyszukiwarkę, określonej frazy (np. „meble sosnowe”) Twoja strona będzie się ukazywała na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google – możesz być pewny, iż klient nie przegapi Twojego sklepu, a obroty będą systematycznie rosnąć. Jak pokazują badania większość osób „klika” w pierwsze cztery pozycje wyników wyszukiwania (rycina 1. tzw złoty trójkąt Google), warto więc zadbać o to, aby informacje o twojej stronie właśnie tam się znalazły. Pozycjonowanie ma jednak pewne minusy; zanim zacznie przynosić „efekty” – strona zostanie wypozycjonowana, może minąć do trzech miesięcy lub nawet więcej. Pozycjonowanie przy wysoce konkurencyjnych frazach jest także dosyć kosztowne. Poza tym za utrzymanie strony na wysokiej pozycji płacisz co miesiąc określoną kwotę – zależy ona od miejsca w wynikach wyszukiwania, oraz od stawki jaką pobiera firma pozycjonująca, nie jest więc to wydatek jednorazowy.
Trzecia część artykułu wkrótce.